Yksi väri: sininen
Vuosia sitten lainasin yhdeltä mieheltä
Kieslowskin väritrilogian ensimmäisen osan. Katsoin sen, kun odottelin hänen
soittoaan. Sitä ei koskaan tullut. Dvd jäi minulle. Valkoinen ja Punainen ovat
arvatenkin edelleen hänen hyllyssään, Sininen on muuttanut mukanani jo monta
kertaa.
Jokainen kuva on hirveän kaunis ja musiikin
ja hiljaisuuden vaihtelua käytetään hätkähdyttävästi. Tämä elokuva on
nimenomaan elokuva. Lopputulokseen tarvittiin liikkuvaa kuvaa, ääntä ja
montaasi. Aika harva elokuva uskaltaa nojata näihin perusaineksiin samalla
tavalla.
Sininen on hienoimpia näkemiäni elokuvia.
Sitä pidetään taide-elokuvana. Ja totta. Siinä puhutaan ranskaa. Aihe liittyy
klassiseen musiikkiin. Tunnelma on surullinen. Elokuvassa on jaksoja, joissa
ollaan pitkiä aikoja hiljaa.
![]() |
Juliette Binoche on hirmu tyylikäs tässä elokuvassa. Tai oikeastaan kaikki ovat. |
Usein näkee ja kuulee sensuuntaista argumentointia,
että elokuvan pitää olla riittävän taiteellinen ja vakava, jotta sitä
arvostetaan ja se saa viisi tähteä. Taiteellinen tarkoittaa outoa tai
vaikeaselkoista tai ainakin eurooppalaista. Tällainen taiteellisuus esitetään
halveksuen ja samaan hengenvetoon todetaan, ettei esimerkiksi romanttinen
komedia voi koskaan olla arvostelumenestys, koska se kuuluu lytätä yksin lajityyppinsä
takia. Tämä on minusta hirveää soopaa.
En usko, että vaikeaselkoisuus on
kenellekään mikään arvo. Jos en ymmärrä näkemääni lainkaan, en takuulla väitä
pitäväni siitä. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki elokuvassa pitäisi tajuta. Haluan
silti huomauttaa, että Sininen on hyvin yksinkertainen ja selkeä elokuva.
Se kertoo naisesta, jonka mies ja lapsi
kuolevat elokuvan alussa auto-onnettomuudessa. Mies on kuuluisa säveltäjä,
jonka viimeinen työ on jäänyt kesken. Loppuelokuva seurataan sävellyksen
kohtaloa ja sitä, miten leski jatkaa elämäänsä. Elokuva on valmistunut vuonna
1993. Jokin siinä on sellaista, että se olisi yhtä hyvin voitu tehdä eilen.
Sinisen alussa lapsi istuu auton takapenkillä
ja katsoo autotien rytmissä vaihtuvia valokeiloja. Jokainen takapenkillä
istunut on joskus tehnyt niin. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun
näemme lapsen elossa. Kohtaus on niin hieno, että elokuva pärjäisi yksin
silläkin. Muita huippuja ovat sairaala ja itsemurhayritys, lähikuvat silmistä.
Rakastelukohtaus, jossa seksi on kaikkea muutakin kuin vain seksiä.
Siivouskomerossa syntyneet rotanpoikaset.

Katson Sinisen kerran vuodessa. Joka
kerran ihailen Ranskaa, maaseutua ja kaupunkia ja Juliette Binochen vaatteita. Joka
kerralla olen itkenyt aivan kamalasti. Enemmänkin itseäni kuin perheensä
menettänyttä naista. Olen projisoinut itseni tapahtumiin. Sellainen on tärkeää.
Sinisen alku katsottiin viime vuonna myös
yliopiston dramaturgian kurssilla. Opettaja ei antanut mitään varoitusta siitä,
mitä oli aikeissa näyttää. Onnittelin itseäni siitä, että valot oli sammutettu.
Itkemistäni oudoksui vain vieressä istunut av-median opiskelija. Olisin
halunnut selittää hänelle kaiken tämän. Mutta jotenkin tuntui, ettei hän olisi ehkä
ymmärtänyt.
Kommentit
Lähetä kommentti