Kimppakyyti – kun toista ei voi katsoa silmiin, uskaltaa paljastaa enemmän
Haudi Blogi! Matkustan hulluna Suomessa ja kimppakyydit on
mullistaneet maailmani. Haluan kertoa niistä.
Matkustin ensimmäisen kerran kimppakyydillä kaksi ja puoli
vuotta sitten. Olimme espanjalaisen kaverini kanssa aikeissa matkustaa Lahdesta
Savonlinnaan, kun tämä kysyi onko Suomessa sellaista nettisivua, josta voi
etsiä kyytiä tai kyytiläisiä minne sitten matkustaakin. Löysimme kimppa.net (härski,
mut hyvä!) sivuston ja saimme kyydin Savonlinnaan asti. Reissu oli suksee. Kuski
oli maailmaa nähnyt elämäntapatyyppi, joka puhui kanssamme englantia ja soitti
Meiju Suvasta. Hän kertoi mielenkiintoisia juttuja, meitä kiinnosti samat asiat
ja seuraavana päivänä kävimme kaljalla. Kun tapaamme, halaamme.
Tuon matkan jälkeen, olen etsinyt aina ensisijaisesti
yhteiskyytiä julkisten kulkuvälineiden sijaan. Se on halvempaa, se on
ekologisempaa, se on käytännöllisempää. Matkustan keskimäärin kahdesti kuussa,
joten tähän mennessä olen ollut kimppakyydeissä ehkä viitisenkymmentä kertaa.
Melkein aina olen ollut tyytyväinen ja joka kerta jotakin oppinut.
Kimppakyydit noudattavat aika usein samaa kaavaa. Etsitään
kuski ja kyydittävät, keskustellaan pidetäänkö taukoja, kysellään mitä toiset
tekevät työkseen, missä opiskelevat ja mistä ovat kotoisin, sitten vapaa sana
tai hiljaisuus, mahdollista nukkumista ja viimeisenä pohdiskellaan, missä
kukakin jää pois.
Itselleni haastavinta lienee oikean auton löytäminen. Tunnen
nimittäin huonosti automerkit ja lähden yleensä kohtaamispaikalle aika
räjähtävällä kiireellä. Kerran kuski oli neuvonut tulemaan rautatieaseman
eteen, auton tuntomerkit kuuluivat: ”musta ford, farkkumalli, tummennetut
takalasit.” En tiennyt, mikä on farkkumalli,
mutta aseman edessä oli musta auto, jonka takaoven avasin. Takapenkki oli
hämmästyttävän täynnä rojua, joten huikkasin vaan etupenkille, sinne sen
tarkemmin katsomatta: ”Jaaha! ja toinen puoli!” Vasta toiselle puolelle
päästyäni vilkaisin etupenkille. Kuskina oli nuori poika ja vieressä istui
iloisen hämmästynyt nainen, luultavasti tämän äiti, joka kysyi huvittuneena:
”Anteeks, mutta kukas sä olet?” Olin nolona, mutta tilanne raukesi pian, kun
oikea kuski tuli noutamaan minut kuin dementoituneen mummon farkkumalliseen Fordiinsa.
Olen ymmärtänyt, että osa kuskeista kokee paineita
keskustelun ylläpidosta matkan aikana. Ellen ole ihan tempautunut
kimppakyytifiilikseen, seuraankin usein mielenkiinnolla auton sisäistä
keskustelu- ja vuorovaikutusdynamiikkaa. Kuka puhuu, puhuuko kukaan,
nauretaanko oikeasti vai nauretaanko, koska kuuluu nauraa, sanooko kukaan
mitään poikkeavaa tai rohkeaa. Kerran kuski ilmoitti heti kärkeen, että hän on
juuri eronnut, eikä jaksa puhua mitään. Mielestäni se oli hyvä veto. Meitä oli
auto täynnä, juttelimme keskenämme, eikä kukaan hämmästellyt vaisua kuskia.
Kuskin kanssa kaksin matkustaminen on erilaista. Sellaisessa
tilanteessa kysyn usein, onko ikävää, jos nukun autossa vai haluaisiko kuski
ennemmin juttuseuraa. Hiljaisuus kimppakyydeissä on harvinaisempaa, mutta aika
mukavaa. Viimeksi matkustin Jyväskylään kahden naisen ja kahden koiran kanssa.
Emme puhuneet matkan aikana juurikaan (koirat eivät olleet juttutuulella
hekään), takapenkki nukkui. Istuimme kuskin kanssa edessä hiljaa ja puolihymyssä
ihastelimme kirkasta pakkassäätä.
Kimppakyytien parasta antia ovat iltahämärässä taitetut ja
öiset matkat. Silloin keskusteluun ja vuorovaikutukseen pätevät eri säännöt,
yön säännöt. Vähän väsyneenä ja pimeässä uskaltaa sanoa itselleen merkittäviä,
arkoja ja intiimejäkin asioita rauhallisesti, kiihtymättä niistä kuin
tavallisesti. Kuskin kanssa kahdestaan ei tarvitse kohdata toisen katsetta ja pelätä
toisen reaktiota, sillä molemmat tapittavat samaan suuntaan, edessä rullaavaa
maisemaa. Myöhäisissä kyydeissä puhutaankin useammin parisuhteista,
seksuaalisuudesta, elämästä ja kuolemasta. Työ, opiskelu ja arki painottuvat
silloin vähemmän. Kahdesti olen itkenyt kimppakyydeissä, molemmat olivat
pimeällä, iltamyöhään.
Minulla on tosi vähän huonoja kokemuksia kimppakyydeistä.
Ihmiset ovat usein ajoissa ja maksuasiat hoidetaan reilusti. Yhden kerran olen
pelännyt kuskin tekemiä rajuja korjausliikkeitä liukkaalla tiellä. Kotiin
päästyämme tämä paljasti, että oli melkein ajanut ojaan. Vain kerran en ole
pitänyt matkaseurastani. Meitä oli täysi autollinen samanikäisiä, samaa alaa
opiskelevia naisia. Keskustelu oli alusta alkaen kauhean epäkunnioittavaa, ei
se edes tainnut olla mitään keskustelua. Olin siitä niin yllättynyt,
ärsyyntynyt ja pöyristynyt, että kirjoitin silloiselle kämppikselleni
tekstiviestin:
”Olen
kimppakyydissä kolmen parikymppisen naisen kanssa. Kaikki puhuu tosi kovaa ja
kiljuu, eikä silti kuuntele, mitä toiset sanoo. ”Siis I know the feeling, me
ollaan aikuisii niinku” ihan järjetöntä kakkaa. Tällaisissa tilanteissa tulee
ikävä sua ja normaalia, lämmintä ja rehellistä vuorovaikutusta.”
Toisaalta sekin kokemus ja poikkeuksellisen suuri
ärsyyntymisen tunne olivat hyvä juttu. Tajusin, että olen suurimman
osan ajasta hyvässä seurassa ja iloinen. Kimppakyydit opettaa: Ei ainoastaan
toisista ja itsestä vaan toivottavasti vähitellen myös automerkeistä.
Kommentit
Lähetä kommentti